آدرس مطب دکتر شاهین گوهر تلفن مطب دکتر آناهیتا شاهین گوهر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مو و ریزش مو / هر آنچه باید درباره ریزش مو بدانید

هر آنچه باید درباره ریزش مو بدانید

آنچه در این مطلب میخوانید

ریزش مو اگر به تعداد 50 تا 100 عدد در روز باشد طبیعی است. اما اگر تارهایی که در طول روز از سر شما ریزش می‌ کند بیشتر از 100 عدد باشد، وضعیت جدی است. این وضعیت می‌ تواند علت‌های مختلفی داشته‌ باشد. همچنین درمان‌ ها برای این وضعیت متفاوت است. این عارضه می‌ تواند موقتی یا دائمی باشد. ریزش مو ممکن است نتیجه وراثت ، تغییرات هورمونی ، شرایط پزشکی و یا بخشی از روند طبیعی افزایش سن باشد. همه در معرض ریزش مو قرار دارند ولی زنان در مقایسه با مردان معمولاً موهای بیشتری در روز از دست می‌دهند. هیچ راهی برای سنجش دقیق و واقعی این تفاوت وجود ندارد زیرا حالت دهی روزانه مو با ابزار حرارتی و رنگ کردن مکرر موها نقش بسزایی در ریزش آن‌ ها دارد.

علل ریزش موی شدید

گاهی ریزش مو به اندازه‌ ای شدید و ناگهانی است که بدترین احتمال‌ ها به ذهنمان خطور می‌ کند. خوشبختانه این عارضه به ظاهر ترسناک ، قابل درمان است و ممکن است یک دلیل ساده داشته باشد، اما در صورت عدم اقدامات درمانی به موقع و مناسب ، غیر قابل جبران و برگشت ناپذیر می‌ شود.
در ادامه به علت‌ های ریزش غیرعادی و ناگهانی مو می پردازیم:

ریزش مو آندروژنیک

از متداول ‌ترین دلایل ریزش مو در زنان و مردان ریزش مو آندروژنیک می باشد. که ریشه در وراثت و ژنتیک دارد. این نوع ریزش در مردان معمولا در نواحی فرق سر و شقیقه‌ ها رخ می‌ دهد و در زنان، مو در همه نقاط سر، نازک‌ تر از حد معمول می‌ شود. ریزش مو آندروژنیک از هر زمانی بعد از سن بلوغ می‌ تواند شروع شود و با افزایش سن شدت می گیرد.

ریزش مو تلوژن افلوویوم

فردی که بیش از 6 ماه ریزش مو را تجربه می کند و موهای جدید، جایگزین موهای ریخته نشود به عنوان فرد مبتلا به تلوژن افلوویوم مزمن شناخته می شود این بیماری اغلب برگشت پذیر است. فرد مبتلا به این بیماری تمام موی سر خود را از دست نمی دهد و ریزش به ناحیه خاصی از سر محدود نمی شود، اما ممکن است تارهای موی او به طور قابل توجهی نازک شود. تلوژن افلوویوم نوعی اختلال ریزش مو است که از طریق افزایش ریزش تارهای مو قابل تشخیص بوده و معمولا در خانم ها اتفاق می افتد و اغلب ناشی از اختلال در چرخه ی مو است.

ریزش مو بعد از زایمان

در دوران بارداری به دلیل سطح بالای هورمون‌ها ریزش مو کاهش می‌یابد و موها پرپشت تر می‌شوند. در واقع سطح بالای هورمون‌ها، موهای باقی مانده را حفظ می‌کند و مانع ریزش آنها می‌ شود. بعد از زایمان، سیستم بدن به حالت طبیعی خود بر می‌ گردد. در نتیجه، تار موهایی که چرخه‌ ی رشد آنها به پایان رسیده ، می‌ریزند . به همین خاطر، زنانی که تازه زایمان کرده‌اند ، یکباره ، دچار ریزش موی شدید می‌شوند . معمولاً بعد از 2 سال بعد از زایمان، موها به حالت طبیعی خود بر می‌ گردند.

ریزش موی سکه ای

علت این نوع ریزش، اختلال در سیستم دفاعی بدن است که به اشتباه به فولیکول‌های سالم مو حمله می‌کند. در این حالت موها در قالب تکه‌های کوچک از پوست سر، ابروها و یا مژه‌ها می‌ریزند. همچنین الگوی ریزش مو به ‌صورت بیضی یا مدوّر است و در بعضی موارد ممکن است قبل از ریزش مو پوست آن ناحیه دچار خارش یا درد شود. ریزش سکه‌ای مو دائمی نیست و بعد از گذشت شش ماه تا یک سال، موها دوباره شروع به رشد می‌کنند.

درباره ریزش مو

سندرم تخمدان پلی کیستیک

زنانی که به این بیماری مبتلا هستند، دچار اختلال‌ های هورمونی هستند. هورمون‌های مردانه (یا آندروژن) در بدن زنان هم تولید می‌ شود ولی در افرادی که تخمدان پلی کیستیک دارند، تولید هورمون‌ ها بیشتر از حد معمول است. که باعث می شود موهای زائد در صورت و بدن شما بیشتر شود و این اتفاق در حالی می افتد که موهای سرتان در حال کم پشت شدن است. اختلال در تخمک گذاری ، ایجاد آکنه و افزایش وزن از علائم دیگر این سندروم هستند. گاهی ، ریزش موی سر به تنهایی ، می‌تواند نشانه‌ ی سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد. پس باید خیلی آن را جدی بگیرید.

اختلال تیروئید

غده تیروئید هورمون‌هایی تولید می‌ کند که موجب تنظیم متابولیسم بدن می‌ شود . اگر اختلالی در مقدار تولید این هورمون ها به وجود بیاید باعث ریزش مو افزایش یا کاهش وزن ، حساسیت به سرما یا گرما و ضربان قلب نامنظم می شود. اگر در کنار ریزش مو این نشانه‌ ها را دارید ، در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید و آزمایش تیروئید بدهید.

مصرف بعضی از داروها

اثرات جانبی برخی داروها می‌تواند باعث ریزش مو شود که دو دسته هستند، داروهایی که باعث ریزش موهایی می‌ شوند که در فاز رشد (آناژن) هستند و آنهایی که باعث ریزش موهایی می شوند که در فاز استراحت (تلوژن) هستند.
متداول ‌ترین این داروها عبارت‌ اند از:

(آندروژن ‌ها و بعضی داروهای ضد بارداری)

(والپروئیک اسید، کاربامازپین و فنی توئین)

(مثل هپارین، وارفارین، ریواروکسابان، دابیگاتران، اپیکسابان)

(کارودیلول، آتنولول، بیزوپرولول، متوپرولول، کاپتوپریل، لیزینوپریل، انالاپریل)

روش های درمان پزشکی ریزش مو

گزینه‌های درمانی مختلفی برای درمان ریزش مو با تراکم کم و جزئی که فولیکولهای مو در سطح سر به طور کامل از بین نرفته اند و قابل برگشت هستند وجود دارد، از جمله داروهای موضعی و پرتودرمانی ، هورمون‌ درمانی و گزینه‌های جراحی و کاشت مو . همچنین می‌ توان با استفاده از روش‌ های درمانی دیگر مانند تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی ، استفاده از ترکیبات دارویی گیاهی و درمان‌ های خانگی و سایر روش‌ها ، درمان را انجام داد. در ادامه به معرفی متداول ترین درمان های پزشکی می پردازیم :

پی آر پی (پلاسمای غنی از پلاکت) یکی از روش‌های درمانی درماتولوژی است که برای تقویت ریشه‌ های مو انجام می‌ گیرد. این روش که به‌عنوان درمان غیرجراحی شناخته می‌شود، برای رشد موهای بیشتر بسیار مفید است و تأثیر شگفت‌ انگیزی دارد. روش انجام پی آر پی مو به این نحو است که خون شما را از بازوهایتان می‌گیرند و با پردازش خون توسط دستگاه سانتریفیوژ، پلاکت آن را جمع‌ آوری می‌ کنند. سپس این پلاکت را از راه تزریق به ریشه موهایتان می‌رسانند. پلاکت به‌ عنوان یک عضو از خون انسان ، مسئولیت حمل موادمغذی را به عهده دارد. متخصصان پوست و مو پلاسمای خون با پلاکت غلیظ را در چند جلسه منظم به ریشه‌ های مو تزریق می‌ کنند. در این روش درمانی بیو پروتئین‌ها و موادمغذی ریشه را تقویت می‌ کنند و به‌ مرور زمان مشکل ریزش مو حل می‌ شود. در واقع شواهد و مطالعات نشان داده است که پی آر پی مو علاوه بر کمک به جلوگیری از ریزش مو، می‌تواند رشد و تقویت موها را هم به همراه داشته باشد.
در بسیاری از موارد، بعد از کاشت مو و برای تقویت موهای کاشته‌ شده، پزشک تزریق پی آر پی مو را پیشنهاد می دهد.

مزوتراپی با دستگاه و بر پایه‌ ی تزریق انجام می‌شود
در واقع مزوتراپی مو جهت تقویت رشد موها بر پایه‌ ی تزریق فاکتورهای رشد و ویتامین‌ها، آنزم ، دارو، عصاره‌ی گیاهی و هورمون انجام می‌شود که نوع مواد تزریقی به بیمار بستگی به وضعیت ریزش مو و تشخیص پزشک دارد.
در این روش، مواد مغذی و ویتامین‌ ها به صورت تزریقی به پوست سر تزریق می‌ شوند تا تغذیه و رشد موها را بهبود بخشند. این روش با توجه به نیازهای هر فرد با مواد متفاوتی انجام می‌شود
یک روش درمانی برای تقویت و بهبود بخشیدن به موها مزوتراپی می باشد. در این روش ویتامین‌ها، مواد معدنی (کلسیم، ید، منگنز، مس، روی، سلنیوم، آهن، پتاسیم)، عوامل مربوط به لایه کراتین پوست، اسیدهای آمینه به صورت مستقیم در پوست سر تزریق می‌ شوند. این روش اجزای تغذیه کننده فولیکول‌ های مو را قادر می‌سازد تا به راحتی در مو بنشینند. همچنین می‌ توان ریزش مو را درمان کرد، زیرا مزوتراپی موهای نازک را ضخیم می‌ کند، ریزش مو را متوقف می‌کند و موها را قوی‌ تر و درخشان‌ تر می‌ کند.
این روش با توجه به نیازهای هر فرد و نظر پزشک با مواد متفاوتی انجام می‌شود.

هیر فیلر یک روش غیرتهاجمی است که در آن ماده‌ ای شفاف رنگ که حاوی مجموعه ای از پپتید‌های بیومیمتیک و اسید هیالورونیک به عنوان مواد فعالی است که گردش خون را در پوست سر تقویت می کند. . علاوه بر این، فرمول حاوی آنزیم ها، فاکتورهای رشد، مواد معدنی و ویتامین ها است. عملکرد مشترک آنها باعث افزایش رشد مو و البته تعلیق ریزش مو می شود. همچنین اسید هیالورونیک فولیکول های مو را هیدراته می کند و فیبروبلاست ها را تحریک می کند و از سلول‌های مو در برابر عوامل خارجی که باعث آپوپتوز سلول‌ های فولیکول مو می‌شوند، مانند استرس، تابش خورشید و غیره محافظت می‌ کنند. این روش از مرگ سلولی جلوگیری می کند و سلامت ناحیه تزریق شده را تضمین می کند. به همین علت ریزش غیرطبیعی موها قطع و درمان می شود. فیلر موجب سلامت و شادابی موها می گردد.

برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم؟

نقش تغذیه در ریزش مو بیشتر از آن حدی است که تصور می‌کنید. مواد غذایی مصرفی تاثیر مستقیم بر سلامت پوست سر و فولیکول مو دارند.
از موادی که باید در رژیم غذایی مصرف شود می توان به آهن، پروتئین، امگا 3 ، بیوتین، ، زینک اشاره کرد.E ویتامین

درمان قطعی ریزش مو با کاشت مو

کاشت مو یک نوع جراحی تخصصی است که توسط جراح متخصص انجام میشود. جراح فولیکولهای مو را، از آن بخشهایی که طاس نیستند یا از موهای موجود بر سطح پوست بدن، برمیدارد و در نواحی طاس سر قرار میدهد. عمل کاشت مو باعث میشود، فولیکول های آسیب‌ دیده ترمیم شوند و دوباره رشد کنند.
این فرآیند سه مرحله دارد که مراحل آن عبارتند از:

کاشت مو با روشهای مختلفی انجام می‌شود که متناسب با شرایط هر فردی و با توجه به نظر جراح متفاوت است.

برای آنکه بدانید ریزش سکه ای مو چگونه درمان می شود ؛ روی لینک کلیک کنید.


آدرس : اصفهان ، خانه اصفهان ، خیابان سپاه ، نبش کوچه سپاه ، مجتمع پارمیدا 8 ، طبقه اول
تلفن : 34416545

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به پوست و زیبایی را در بخش مقالات بخوانید

تزریق ژل گونه چیست عوارض و ماندگاری آنتزریق ژل گونه چیست عوارض و ماندگاری آن

تزریق ژل گونه برای فرم دهی به گونه و درمان افتادگی پوست بر اثر افزایش سن فاکتور مناسبی برای حجیم سازی پوست و زیبا سازی است . ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02

تزریق بوتاکس دور چشم؛ هزینه، عوارض ، مزایا و مراقبت هاتزریق بوتاکس دور چشم؛ هزینه، عوارض ، مزایا و مراقبت ها

تزریق بوتاکس دور چشم از پر طرفدارترین روشها برای رفع چروک دور چشم است که باعث ریلکس شدن ماهیچه های اطراف چشم شده و خطوط اطراف چشم را از بین می برد. ...

تاریخ انتشار : 1403-01-24

میکرودرم ابریژن چیست کاربردها، عوارض و هزینهمیکرودرم ابریژن چیست کاربردها، عوارض و هزینه

میکرودرم ابریژن برداشت لایه‌ ی شاخی پوست را که شامل سلول‌ های مرده و آسیب دیده‌ است حذف کرده و باعث شفافیت و شادابی پوست می شود . ...

تاریخ انتشار : 1403-01-19