آدرس مطب دکتر شاهین گوهر تلفن مطب دکتر آناهیتا شاهین گوهر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوستی / علل و علائم پسوریازیس ناخن؛ روشهای مراقبت و درمان

علل و علائم پسوریازیس ناخن؛ روشهای مراقبت و درمان

پسوریازیس ناخن یکی از بیماری‌های التهابی شایع است که منجر به تغییر شکل، تغییر رنگ و شکنندگی ناخن‌ها می‌شود. این بیماری که اغلب در افراد مبتلا به پسوریازیس پوستی رخ می‌دهد، ممکن است با علائمی چون فرورفتگی‌های کوچک روی سطح ناخن، جدا شدن ناخن از بستر و ضخیم شدن آن همراه باشد. عوامل ژنتیکی و محیطی در ایجاد پسوریازیس ناخن نقش دارند. اگرچه درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، اما روش‌های متعددی مانند نوردرمانی، لیزر و استفاده از داروهای موضعی و خوراکی می‌توانند به بهبود علائم و کنترل بیماری کمک کنند. با پیگیری و درمان مناسب توسط دکتر متخصص برای پسوریازیس ناخن و رعایت نکات مراقبتی، می‌توانید به بهبود قابل توجهی در وضعیت ناخن‌ها و پسوریازیس خود برسید.

پسوریازیس ناخن چیست ؟

پسوریازیس یک بیماری پوستی مزمن و التهابی است که تاثیر بر پوست و در برخی موارد بر سایر ساختارهای پوستی مانند ناخن‌ دارد. این بیماری به ‌عنوان یک اختلال خود ایمنی و از بیماریهای شایع ناخن دست و پا شناخته می‌شود، به این معنا که سیستم ایمنی بدن به طور نادرست به پوست حمله کرده و باعث التهاب و تغییرات ظاهری در پوست می‌شود.

آیا پسوریازیس ناخن درمان قطعی دارد ؟

در حال حاضر بیماری ناخن پسوریاتیک درمانی ندارد. هدف از درمان پسوریازیس ناخن بهبود عملکرد و ظاهر ناخن های پسوریازیس است.

علائم پسوریازیس ناخن

علائم این بیماری ناخن عبارتند از:

درمان پسوریازیس ناخن

علل ابتلا به پسوریازیس ناخن

پسوریازیس یک بیماری مرتبط با سیستم‌ایمنی است، به این معنی که سیستم ‌ایمنی بدن شروع به فعالیت بیش از حد و ایجاد مشکل می‌کند. هرچند که علت دقیق فعال شدن نابجای سیستم ‌ایمنی مشخص نیست؛ اما ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی در این فرآیند نقش دارند. بعضی از عواملی خارجی که ممکن است شانس ابتلا به پسوریازیس را بیشتر کنند عبارتند از:

درمان پسوریازیس ناخن توسط پزشک متخصص

از جمله روش‌هایی که می‌توان از آنها برای بهبود این بیماری استفاده کرد عبارت‌اند از:

انواع کرم، پماد یا لاک ناخن حاوی کورتیکواستروئید

محصولاتی که حاوی کورتیکواستروئیدها هستند، کمک می‌کند تا بیماری پسوریازیس ناخن درمان شود. برای آنکه نتیجه بهتری بگیرید، باید این محصولات به بستر ناخن، ماتریکس ناخن ( قسمت‌هایی از پوست دست که ناخن از آنجا شروع به رشد کرده است) استفاده شود.

داروهای تزریقی مانند کورتون

در برخی موارد که داروهای موضعی مثل انواع پماد و کرم تاثیرگذار نبود، پزشک ممکن است تزریق داروی کورتون را تجویز کند. این داروها با کمک سوزنی بسیار نازک به پوست اطراف ناخن شما تزریق می‌شوند. این داروها حاوی کورتیکو استروئید است که معمولا برای اثربخشی و نتیجه‌گیری بهتر با مصرف داروهای موضعی توصیه می‌شود.

داروهای خوراکی

اگر تزریق یا داروهای موضعی نتوانستند درمان را حاصل کنند، در این مواقع ممکن است پزشک متخصص پوست مصرف داروهای خوراکی مانند سکیلوسپورین، آپرمیلاست و متوترکسات را تجویز کند.

فتوتراپی (نوردرمانی)

فتوتراپی نیز یکی دیگر از گزینه‌های درمانی است که با کمک نور فرابنفشی که از لامپ‌های مخصوص ساتع می‌شود، به درمان بیماری کمک می‌کند.

لیزر درمانی

یکی دیگر از گزینه‌هایی که پزشک متخصص پوست پیش روی شما قرار می‌دهد، درمان پسوریازیس ناخن با لیزر است. با کمک این روش، رگ‌های خونی که زیر ناخن قرار دارند، مورد حمله قرار می‌گیرند تا به این روش بتوانند بیماری را کنترل و شدت آن را کم کنند.

درمان خانگی پسوریازیس ناخن

استفاده منظم از مرطوب‌کننده‌ها، پرهیز از مواد شیمیایی، تغذیه سالم و کاهش استرس.

راهکارهای مراقبتی برای پسوریازیس ناخن

برخی از نکات مراقبت از ناخن ها در مقابل پسوریازیس ناخن عبارتند از:

عوارض پسوریازیس ناخن

این عوارض عبارت‌اند از:

تفاوت پسوریازیس ناخن و قارچ ناخن

قارچ ناخن و پسوریازیس ناخن دو بیماری مختلف هستند که بر ناخن‌ها تاثیر می‌گذارند. در ادامه تفاوت قارچ ناخن و پسوریازیس ناخن بین این دو بیماری را توضیح می‌دهیم:

انتخاب و مراجعه به دکتر متخصص برای پسوریازیس ناخن

برای درمان پسوریازیس ناخن، مراجعه به متخصص پسوریازیس ناخن در اصفهان از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه، نکات کلیدی برای انتخاب و مراجعه به دکتر متخصص برای پسوریازیس ناخن آورده شده است:

نتیجه گیری

پسوریازیس ناخن منجر به بروز تغییرات در ناخن دست و پا می‌شود که می‌تواند اثرات روانی و فیزیکی نامطلوبی را برای فرد به همراه داشته باشد و کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد. پسوریازیس ناخن، اگرچه به طور کامل درمان نمی‌شود، اما با مراقبت‌های منظم و پیگیری درمان‌های تجویز شده توسط پزشک متخصص می‌توان علائم آن را کنترل کرد. مراجعه به پزشک متخصص برای تشخیص و انتخاب بهترین روش درمانی، از جمله نوردرمانی پسوریازیس ناخن و داروهای مناسب، اهمیت بسیاری دارد. همچنین، رعایت نکات مراقبتی پسوریازیس ناخن مانند مرطوب نگه داشتن ناخن‌ها و پرهیز از آسیب به آنها می‌تواند به بهبود وضعیت پسوریازیس ناخن دست و پا و پیشگیری از بروز عوارض بیشتر کمک کند.


آدرس : اصفهان ، خانه اصفهان ، خیابان سپاه ، نبش کوچه سپاه ، مجتمع پارمیدا 8 ، طبقه اول
تلفن : 34416545درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به پوست و زیبایی را در بخش مقالات بخوانید

علل و علائم پسوریازیس ناخن؛ روشهای مراقبت و درمانعلل و علائم پسوریازیس ناخن؛ روشهای مراقبت و درمان

پسوریازیس ناخن یکی از بیماریهای التهابی شایع است که منجر به تغییر شکل، رنگ و شکنندگی ناخن ها، ایجاد فرورفتگی روی ناخن و جدا شدن ناخن می شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-07-14

قارچ ناخن چیست؛ علل و نحوه درمان عفونت قارچی ناخنقارچ ناخن چیست؛ علل و نحوه درمان عفونت قارچی ناخن

درمان عفونت قارچی ناخن ممکن است شامل داروهای ضد قارچ موضعی، خوراکی و در موارد شدید، جراحی برای برداشتن بخشی از ناخن آسیب دیده باشد. ...

تاریخ انتشار : 1403-07-12

اونیکولیز یا جدا شدن ناخن از بستر؛ علل ، علائم و درماناونیکولیز یا جدا شدن ناخن از بستر؛ علل ، علائم و درمان

اونیکولیز به معنای جدا شدن ناخن از بستر خود، یکی از مشکلات شایع ناخن ها است که در اثر ضربه، عفونت‌های قارچی و بیماری‌های پوستی رخ می دهد. ...

تاریخ انتشار : 1403-07-09