آدرس مطب دکتر شاهین گوهر تلفن مطب دکتر آناهیتا شاهین گوهر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوستی / اونیکولیز یا جدا شدن ناخن از بستر؛ علل ، علائم و درمان

اونیکولیز یا جدا شدن ناخن از بستر؛ علل ، علائم و درمان

اونیکولیز ناخن، به معنای جدا شدن ناخن از بستر خود، یکی از مشکلات شایع ناخن‌ها است که می‌تواند در اثر عواملی مانند ضربه، عفونت‌های قارچی و بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس رخ دهد. در این وضعیت، ناخن به تدریج از پوست جدا می‌شود و ممکن است تغییر رنگ و شکنندگی آن قابل مشاهده باشد. اگرچه اونیکولیز اغلب بدون درد است، اما در صورت عدم درمان به موقع می‌تواند منجر به عوارضی مانند عفونت شود. شناخت علل، علائم و روش‌های درمانی این مشکل می‌تواند به افراد کمک کند تا به موقع اقدام به مراقبت و جلوگیری از پیشرفت آن نمایند.

آنچه در این مطلب میخوانید

اونیکولیز ناخن چیست ؟

اونیکولیز (Onycholysis) از مشکلات شایع ناخن ها است که در آن در اثر آن ناخن از بستر خود جدا می‌شود. این حالت معمولا در یک ناخن اتفاق می‌افتد و معمولا دردناک نیست؛ اما اگر دلیل ایجاد آن ضربه شدید یا عفونت باشد، احتمال سوزش یا درد وجود دارد.

علل اصلی اونیکولیز شدن ناخن

اونیکولیز یا جدا شدن ناخن از بستر به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. موارد زیر رایج‌ترین آن هستند:

آسیب‌دیدگی ناخن

هر آسیب به سطح ناخن یا بخشی که ناخن از آنجا شروع به رشد می‌کند، عامل مهم جدایی آن از بستر است. وارد آمدن ضربه‌های سخت، پوشیدن کفش‌های بسیار تنگ یا حتی قرار دادن ناخن به مدت طولانی در آب هر یک می‌توانند باعث جدایی ناخن از پوست شوند.

عفونت قارچی ناخن

در حالتی که قارچ‌ از طریق ترک‌ یا بریدگی در انگشتان به بخش زیر ناخن وارد شده و به مرور رشد کنند، ناخن از بستر خود جدا می‌شود. عفونت‌های قارچی باعث ضخیم و زرد شدن ناخن‌ها یا ایجاد لکه و رگه‌های سفید بر روی آن می‌شوند.

بیماری‌های پوستی

برخی بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس ناخن به‌ دلیل ایجاد تغییر در ساختار ناخن در طول زمان ممکن است موجب جدایی ناخن از بستر خود شوند.

مصرف برخی از داروها

داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی، تتراسایکلین، داروهای ضد التهابی غیر استروییدی، رتینوییدهای خوراکی، ترکیبات ویتامین A و پسورآلن‌ها می‌توانند باعث ایجاد عارضه اونیکولیز شوند.

کمبود مواد مغذی

کمبود آهن، روی، بیوتین در رژیم غذایی و همچنین کمبود ید در بدن از عوامل مهم دیگری هستند که در صورت عدم درمان می‌توانند همه ناخن‌ها را به اونیکولیز دچار کنند.

اونیکولیز یا جدا شدن ناخن از بستر

تشخیص علائم اونیکولیز ناخن

علائم اصلی اونیکولیز ناخن عبارتند از:

راه های درمان اونیکولیز

پزشک ابتدا علت اصلی اونیکولیز ناخن را تشخیص داده و سپس به درمان آن می پردازد. روش های درمان اونیکولیز ناخن در اصفهان به شرح زیر است:

درمان عفونت‌های ناخن

مراقبت از ناخن‌ها

درمان بیماری‌های زمینه‌ای

اگر بیماری‌های سیستمیک یا پوستی مانند پسوریازیس یا اختلالات تیروئیدی باعث اونیکولیز شده باشد، درمان آن بیماری‌ها می‌تواند به بهبود وضعیت ناخن کمک کند.

درمان خانگی اونیکولیز

تمیز و خشک نگه داشتن ناخن‌ها.

مراقبتهای پس از درمان اونیکولیز ناخن

مراقبت از ناخن دست و پا پس از درمان اونیکولیز به شرح زیر است:

پیشگیری از جدا شدن ناخن از گوشت

در ادامه به برخی از روش‌های پیشگیری موثر جدا شدن ناخن از گوشت اشاره می‌کنیم:

عوارض جدا شدن ناخن از بستر

جدا شدن ناخن از گوشت که از مشکلات شایع ناخن ها است ، ممکن است علاوه بر ناراحتی و تغییرات ظاهری، چندین عارضه مختلف را به همراه داشته باشد. برخی از این عوارض عبارتند از:

برای درمان اونیکولیز ناخن به چه پزشکی مراجعه کنیم ؟

جهت رفع این عارضه بهتر است با یک دکتر متخصص پوست مجرب مشاوره و برای درمان اونیکولیز ناخن مراجعه کنید. متخصصین پوست می‌توانند علل مختلف اونیکولیز را شناسایی و بر آن اساس، درمان مناسب را انجام دهند.

نتیجه گیری

اونیکولیز ناخن، در صورت عدم درمان مناسب، می‌تواند به مشکلات جدی‌تری مانند عفونت‌های قارچی منجر شود. تشخیص زودهنگام و درمان صحیح تحت نظر پزشک متخصص پوست ، مو و بیماریهای ناخن می‌تواند به بازگشت ناخن به حالت طبیعی کمک کند. همچنین، رعایت مراقبت‌های پس از درمان و جلوگیری از عوامل تحریک‌کننده می‌تواند از بروز مجدد این مشکل پیشگیری کند. انتخاب پزشک مناسب برای درمان اونیکولیز، خصوصاً در شهرهایی مانند اصفهان، اهمیت بسیاری در بهبود سریع‌تر دارد.


آدرس : اصفهان ، خانه اصفهان ، خیابان سپاه ، نبش کوچه سپاه ، مجتمع پارمیدا 8 ، طبقه اول
تلفن : 34416545درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به پوست و زیبایی را در بخش مقالات بخوانید

علل و علائم پسوریازیس ناخن؛ روشهای مراقبت و درمانعلل و علائم پسوریازیس ناخن؛ روشهای مراقبت و درمان

پسوریازیس ناخن یکی از بیماریهای التهابی شایع است که منجر به تغییر شکل، رنگ و شکنندگی ناخن ها، ایجاد فرورفتگی روی ناخن و جدا شدن ناخن می شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-07-14

قارچ ناخن چیست؛ علل و نحوه درمان عفونت قارچی ناخنقارچ ناخن چیست؛ علل و نحوه درمان عفونت قارچی ناخن

درمان عفونت قارچی ناخن ممکن است شامل داروهای ضد قارچ موضعی، خوراکی و در موارد شدید، جراحی برای برداشتن بخشی از ناخن آسیب دیده باشد. ...

تاریخ انتشار : 1403-07-12

اونیکولیز یا جدا شدن ناخن از بستر؛ علل ، علائم و درماناونیکولیز یا جدا شدن ناخن از بستر؛ علل ، علائم و درمان

اونیکولیز به معنای جدا شدن ناخن از بستر خود، یکی از مشکلات شایع ناخن ها است که در اثر ضربه، عفونت‌های قارچی و بیماری‌های پوستی رخ می دهد. ...

تاریخ انتشار : 1403-07-09