آدرس مطب دکتر شاهین گوهر تلفن مطب دکتر آناهیتا شاهین گوهر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوستی / علت و نحوه درمان فرو رفتن ناخن در گوشت دست و پا

علت و نحوه درمان فرو رفتن ناخن در گوشت دست و پا

فرو رفتن ناخن در گوشت دست و پا که به عنوان ناخن فرورفته یا گوشه کردن ناخن نیز شناخته می‌شود، یکی از مشکلات شایع است که می‌تواند منجر به درد، التهاب، و حتی عفونت شود. این وضعیت اغلب به دلیل کوتاه کردن نادرست ناخن، پوشیدن کفش‌های تنگ، یا آسیب‌های مکرر به ناخن ایجاد می‌شود. ناخن فرو رفته در گوشت پا معمولا شایع‌تر از ناخن دست است و می‌تواند بر کیفیت زندگی افراد تاثیر منفی بگذارد. اگر عارضه فرو رفتن ناخن در گوشت و عفونت ناشی از آن به خوبی درمان نشود، می‌تواند باعث ایجاد عفونت در استخوان پا شود. درک علل و درمانهای موجود برای فرو رفتن ناخن در گوشت دست و پا به افراد کمک می‌کند تا از عوارض احتمالی جلوگیری کنند و بهبودی سریع‌تری داشته باشند.

آنچه در این مطلب میخوانید

علل اصلی فرورفتن ناخن در گوشت دست و پا

علل فرورفتن ناخن در گوشت دست معمولا عبارتند از:

علل شایع فرو‌رفتن ناخن در گوشت پا عبارتند از:

ناخن فرو رفته در گوشت دست و پا

عوارض فرو رفتن ناخن در گوشت

اگر ناخن فرورفته در گوشت درمان نشود می‌تواند باعث عفونت استخوان‌های زیرین و نهایتا منجر به عفونت حاد استخوان شود. در صورت ابتلا به دیابت، عوارض آن می‌تواند شدیدتر باشد و می‌تواند سبب کاهش جریان خون و آسیب به اعصاب پا شود.

نحوه درمان ناخن فرو رفته در گوشت دست و پا

درمان فرو رفتن ناخن در گوشت با روش های جراحی

جراحی ناخن فرورفته در گوشت دست و پا روش موثری برای درآوردن ناخن فرو رفته در گوشت و ممانعت از رشد آنها به داخل چین های نرم کنار ناخن می باشد. برداشتن کامل ناخن برای افراد با عود های مکرر و عفونت همراه فرو رفتن ناخن به داخل پوست توصیه می شود. در حین برداشتن جزئی یا کامل ناخن، متخصص بیماریهای ناخن در اصفهان یک داروی بی حس کننده را به انگشت پا تزریق می کند. سپس، بخشی یا تمام ناخن پای شما را برمی دارند.

روشهای درمان ناخن فرو رفته در گوشت بدون جراحی

درمان ناخن فرو رفته در گوشت بدون نیاز به جراحی توسط متخصص پوست و بیماریهای ناخن و روش‌های خانگی و تغییرات در رفتار و مراقبت شامل موارد زیر است:

لیزر درمانی ناخن فرورفته در گوشت

از لیزر می‌توان برای سوزاندن ماتریکس ناخن و جلوگیری از رشد مجدد آن استفاده کرد.

داروهای موضعی

در برخی موارد، می‌توان از داروهای موضعی مانند کرم‌ها یا پمادها برای نرم کردن ناخن و برداشتن آن استفاده کرد.

حمام گرم

ناخن را در آب گرم با کمی نمک یا صابون ملایم در حدود 15 تا 20 دقیقه خیس کنید .این کار می‌تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند و پوست را نرم‌تر کند.

استفاده از پدهای لایه‌ای

از پدهای لایه‌ای نرم یا پنبه‌ای برای جداسازی ناخن از پوست استفاده کنید. می‌توانید با احتیاط پد را زیر لبه‌ ناخن فرو رفته قرار دهید. این کار به جلوگیری از تماس ناخن با پوست کمک می‌کند و می‌تواند به آرامی ناخن را به سمت بیرون هدایت کند.

کاهش فشار

از پوشیدن کفش‌های تنگ و غیر راحت بپرهیزید. کفش‌های راحت و گشاد بپوشید. کاهش فشار به ناخن کمک می‌کند تا در مسیر صحیح رشد کند و التهاب کاهش یابد.

استفاده از داروهای ضد التهاب

در صورت درد و التهاب، می‌توانید از داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) مثل ایبوپروفن استفاده کنید. این داروها به کاهش درد و التهاب کمک می‌کنند.

استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های موضعی

اگر ناحیه عفونی به نظر می‌رسد، می‌توانید از پمادهای آنتی‌بیوتیکی (مثل نئوسپورین) برای عفونت ناخن فرورفته در گوشت به صورت موضعی استفاده کنید .این کار به جلوگیری از عفونت و بهبودی سریع‌تر منطقه کمک می‌کند.

برش صحیح ناخن

مطمئن شوید ناخن‌ها را به طور مستقیم و صاف برش دهید. از برش گرد یا دایره‌ای خودداری کنید. برش صحیح ناخن‌ها می‌تواند به جلوگیری از فرو رفتن مجدد آنها در پوست کمک کند.

استفاده از روغن‌های طبیعی

روغن‌هایی مانند روغن زیتون یا روغن نارگیل می‌توانند به نرم کردن پوست و کاهش التهاب کمک کنند. این روغن‌ها به تسکین ناحیه و تسریع در بهبودی کمک می‌کنند.

مراقبتهای پس از درمان فرو رفتن ناخن در گوشت

مراقبت‌های پس از درمان ناخن فرو رفته در گوشت بسیار مهم هستند تا از عفونت و بازگشت مشکل جلوگیری شود. در ادامه چند نکته کلیدی برای مراقبت پس از درمان آورده شده است:

پیشگیری از فرورفتن ناخن در گوشت

پیشگیری از فرورفتن ناخن در گوشت‌ به شرح زیر است:

برای درمان ناخن فرو رفته در گوشت به چه پزشکی مراجعه کنیم ؟

اگر علائم شما در عرض چند روز بهبود نیافته است یا ناخن بدتر به نظر می رسد، می توانید به مطب دکتر آناهیتا شاهین گوهر متخصص پوست در اصفهان برای درمان فرورفتن ناخن در گوشت دست و پا مراجعه کنید.

نتیجه گیری

فرو رفتن ناخن در گوشت دست و پا، اگرچه مشکلی رایج است؛ اما در صورت درمان سریع و مناسب، به راحتی قابل کنترل است. این مشکل ممکن است به دلیل مجموعه‌ای از عوامل از جمله فشار، ضربه، عفونت‌های قارچی یا باکتریایی، بیماری‌های پوستی یا مشکلات دیگر ایجاد شود و بسیار آزار دهنده باشد. مراجعه به متخصص بیماری‌های ناخن یا پزشک پوست در مراحل اولیه می‌تواند به پیشگیری و درمان سریع فرو رفتن ناخن در گوشت کمک کند. با انتخاب درمان‌های مناسب جراحی و غیرجراحی و رعایت نکات مراقبتی پس از کشیدن ناخن فرورفته در گوشت پا، می‌توان از عوارض جدی‌تر مانند عفونت جلوگیری کرد. همچنین، انجام اقدامات پیشگیرانه نظیر کوتاه کردن صحیح ناخن و استفاده از کفش‌های مناسب می‌تواند از بروز مجدد این مشکل جلوگیری کند.


آدرس : اصفهان ، خانه اصفهان ، خیابان سپاه ، نبش کوچه سپاه ، مجتمع پارمیدا 8 ، طبقه اول
تلفن : 34416545درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به پوست و زیبایی را در بخش مقالات بخوانید

علل و علائم پسوریازیس ناخن؛ روشهای مراقبت و درمانعلل و علائم پسوریازیس ناخن؛ روشهای مراقبت و درمان

پسوریازیس ناخن یکی از بیماریهای التهابی شایع است که منجر به تغییر شکل، رنگ و شکنندگی ناخن ها، ایجاد فرورفتگی روی ناخن و جدا شدن ناخن می شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-07-14

قارچ ناخن چیست؛ علل و نحوه درمان عفونت قارچی ناخنقارچ ناخن چیست؛ علل و نحوه درمان عفونت قارچی ناخن

درمان عفونت قارچی ناخن ممکن است شامل داروهای ضد قارچ موضعی، خوراکی و در موارد شدید، جراحی برای برداشتن بخشی از ناخن آسیب دیده باشد. ...

تاریخ انتشار : 1403-07-12

اونیکولیز یا جدا شدن ناخن از بستر؛ علل ، علائم و درماناونیکولیز یا جدا شدن ناخن از بستر؛ علل ، علائم و درمان

اونیکولیز به معنای جدا شدن ناخن از بستر خود، یکی از مشکلات شایع ناخن ها است که در اثر ضربه، عفونت‌های قارچی و بیماری‌های پوستی رخ می دهد. ...

تاریخ انتشار : 1403-07-09