آدرس مطب دکتر شاهین گوهر تلفن مطب دکتر آناهیتا شاهین گوهر
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / توصیه های پوست و زیبایی / اصول مراقبت از سلامت پوست؛ روتین های روزانه و شبانه

اصول مراقبت از سلامت پوست؛ روتین های روزانه و شبانه

پوست یکی از مهم‌ترین فاکتورهای ارزیابی زیبایی افراد، به حساب می‌آید. یکی از عوامل تأثیرگذار در زیبایی پوست، شادابی و طراوت آن است. این بدین معناست که پوستی زیبا تلقی می شود که از شادابی و سلامت کامل برخوردار باشد، بنابراین با توجه به آنکه پوست ما در طول روز معمولاً در معرض عوامل مخرب محیطی قرار دارد، مراقبت روزانه از آن امری ضروری است.

آنچه در این مطلب میخوانید

عوامل موثر در سلامت پوست

از کلی‌ترین عوامل مؤثر در تامین سلامت انواع پوست می‌توان موارد زیر را برشمرد:

نحوه تشخیص و شناخت نوع پوست

قدم اول: ابتدا پوستتان را با پاک‌کننده‌های ملایم کاملاً تمیز کنید. هرگونه آرایش، چربی یا گرد و غبار را از صورت خود پاک کنید.
قدم دوم: پوست‌تان را با حوله‌ای نرم (به طوری که آن را به‌آرامی روی پوست خود بگذارید و بردارید) خشک کنید. از مصرف هرگونه مرطوب‌ کننده یا سرم پوست اجتناب کنید. اجازه دهید پوست شما به حالت طبیعی خود برگردد.
قدم سوم: یک ساعت صبر کنید. در طول این مدت به صورت خود دست نزنید (در برابر هرگونه وسوسه مقاومت کنید). بعد از یک ساعت، از نزدیک به پوست خود نگاه کرده و به کیفیت آن توجه کنید.

انواع پوست

یک ساعت بعد از شست و شوی صورت میتوانید با علائم زیر نوع پوست خود را تشخیص دهید :

  1. نوع پوست شما خشک است اگر، دچار خارش، کشیدگی و پوسته پوسته شدن شده‌اید.
  2. نوع پوست شما چرب است اگر، پوست شما چرب شده و برق می‌زند. در ناحیه T صورت، چربی بیشتر خودش را نشان می‌دهد.
  3. نوع پوست شما مختلط است اگر، ناحیه T صورت شما چرب و سایر نواحی صورت خشک باشد.
  4. نوع پوست شما معمولی است اگر، هیچکدام از علائم بالا را روی صورت خود مشاهده نکرده‌اید.
  5. نوع پوست شما حساس است اگر، پوست شما گاهی قرمز، دچار خارش و ملتهب می‌شود.
اصول روتین های مراقبت از پوست

مراقبتهای پوستی از چه سنی باید شروع شود؟

بسته به کیفیت پوست می توان 24 تا 28 سالگی را بهترین زمان برای شروع مراقبت از پوست دانست. برخی اقدامات حیاتی برای مراقبت از پوست وجود دارد که تقریباً باید از بدو تولد آغاز شود. در واقع می‌توان گفت که سن مراقبت از پوست از کودکی آغاز می‌شود.

روتین کلی مراقبتهای پوستی

  1. آب زياد مصرف كنيد.
  2. خواب كافي داشته باشيد.
  3. از استرس پرهيز كنيد وسعي كنيد آرامش روحي داشته باشيد.
  4. ورزش را فراموش نكنيد.
  5. پوست خود را در پايان روز از آلودگي ها،گرد وغبار و مواد آرايشي و چربي اضافي پاك كنيد. براي اين كار بهترين روش استفاده از يك شير پاك كن يا محلول پاك كننده صورت و سپس شستشو با آب سرد است.اگر پوست شما چرب است متعاقبا از يك شوينده مناسب پوستتان هم استفاده نماييد.
  6. بيش از 2 مرتبه در روزبه پوست صورت صابون نزنيد چون شستشوي بيش از حد باعث تبخير آب سطح پوست وكاهش چربي آن و ايجاد چروك زودرس مي شود.
  7. تا جايي كه ممكن است از مصرف قرص هاي ضد بارداري خوراكي پرهيز نماييد.
  8. قبل از قرارگرفتن در معرض آفتاب از كرم ضد آفتاب متناسب با پوست خود استفاده كنيد.
  9. زياد آرايش نكنيد.
  10. ميوه و سبزيجات تازه را در رژيم غذليي روزانه خود حتما بگنجانيد.
  11. كمتر از غذاهاي سرخ كردني استفاده كنيد.
  12. غذاهاي آماده و كنسروي و فست فودها را بسيار كم مصرف كنيد.
  13. سبزيجات پخته غذاها را به صورت بخارپزمصرف كنيد.
  14. از سن 30 سال به بالا شبها از كرم ضد چروك مناسب همراه با ماساژ صورت استفاده كنيد.

روتین مراقبتهای پوستی روزانه

روتین مراقبت از پوست شبانه

انواع محصولات مراقبت از پوست

مراقبت از پوست آسیب دیده

محافظت از پوست در برابر نور خورشید

آفتاب را می‌توان مهمترین عامل پیری زودرس پوست و مشکلات عمده پوست در نظر گرفت. برای محافظت از پوست خود در برابر آفتاب، هر روز، حتی در روزهای ابری و حتی در روزهایی که از خانه خارج نمی‌شوید، از یک کرم ضد آفتاب با فاکتور حفاظتی SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید. هر دو الی چهار ساعت یکبار کرم ضد آفتاب خود را تمدید کنید. همچنین هنگام خروج از منزل از لباس‌های محافظ مانند کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید.

تاثیر سیگار بر پوست

سیگار کشیدن با تنگ کردن رگ‌های خونی و کاهش مقدار اکسیژن و مواد مغذی که به سلول‌های پوستی می‌رسد، به پوست شما آسیب می‌رساند. سیگار کشیدن همچنین باعث تسریع تجزیه کلاژن و الاستین می‌شود. این دو پروتئین‌هایی هستند که پوست شما را سفت و جوان نگه می‌دارند.

رژیم غذایی سالم برای پوست

داشتن رژیم غذایی سالم برای سلامتی کلی، از جمله سلامت پوست، بسیار ضروری است. میوه، سبزیجات و غلات کامل را در رژیم خود بگنجانید. این غذاها سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌هایی هستند که برای حفظ سلامت پوست ضروری هستند.

هیدراته نگه داشتن پوست و بدن

نوشیدن آب زیاد برای هیدراته ماندن بدن، سلامت کلی بدن و در نتیجه سلامت پوست شما ضروری است. هنگامی که بدن دچار کم آبی باشد، پوست شما ممکن است خشک، کدر و پوسته پوسته شود. سعی کنید روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید.

خواب و استراحت کافی

هنگامی که به اندازه کافی نمی‌خوابید، پوست شما ممکن است خسته و کدر به نظر برسد. خواب همچنین برای ترمیم سلول‌های پوست اهمیت زیادی دارد. سعی کنید هر شب هفت تا هشت ساعت بخوابید.

استفاده از پاک کننده های ملایم

اگر پوست آسیب دیده ای دارید، بهتر است از پاک کننده ملایمی استفاده کنید که چربی طبیعی پوست شما را از بین نبرد. از پاک کننده هایی که حاوی مواد شیمیایی یا عطرهای خشن هستند خودداری کنید. بهتر است برای پاک کردن پوست خود از بالم‌های پاک کننده یا روغن‌های پاک کننده استفاده کنید که بافتی نرم دارند و باعث کشیده شدن پوست شما نمی‌شوند.

لایه برداری پوست

لایه برداری به حذف سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند و لایه پوست زیرین که یک لایه تازه و جدید است را آشکار می‌کند. این روش می‌تواند به بهبود ظاهر پوست و آماده سازی آن برای جذب هر چه بهتر محصولات مراقبت از پوستی کمک کند. توجه داشته باشید که لایه برداری بسته به نوع پوست شما باید تنها هفته‌ای یک الی دو بار انجام شود.

استفاده از محصولات مراقبت پوستی با ترکیبات مفید

بسیاری از محصولات مراقبت از پوست مانند کرم‌های ترمیم کننده، کرم‌های مرطوب‌کننده و سرم های پوستی وجود دارند که حاوی مواد تشکیل دهنده‌ای هستند که می توانند به بهبود پوست آسیب دیده کمک کنند. برخی از این مواد عبارتند از:

ویتامین C: ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند به محافظت از پوست شما در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد و کاهش ظاهر چین و چروک و خطوط ریز کمک کند.
رتینول: رتینول یکی از ترکیبات مشتق شده از ویتامین A است که می تواند به تحریک تولید کلاژن و کاهش ظاهر چین و چروک و خطوط ریز کمک کند.
اسید هیالورونیک: اسید هیالورونیک یک ماده مرطوب کننده است که آب را جذب پوست کرده و رطوبت را در پوست شما قفل می‌کند و به حفظ رطوبت پوست و لطافت آن کمک می کند.
نیاسینامید: نیاسینامید شکلی از ویتامین B3 است که می تواند به تقویت سد دفاعی پوست و کاهش ظاهر هیپرپیگمانتاسیون کمک کند.
محصولاتی را در روتین مراقبت از پوست خود جای دهید که حاوی ترکیبات ترمیم کننده و بازسازی‌کننده پوست هستند.

مراجعه به متخصص پوست

اگر پوست شما آسیب شدیدی مانند جای اسکار ناشی از جوش یا هیپرپیگمانتاسیون دارد، ممکن است بد نباشد به یک متخصص پوست مراجعه کنید. متخصص پوست می‌تواند درمان‌های حرفه‌ای تری را برای کمک به بهبود ظاهر پوست شما توصیه کند.

پیشگیری از آسیب های پوستی


آدرس : اصفهان ، خانه اصفهان ، خیابان سپاه ، نبش کوچه سپاه ، مجتمع پارمیدا 8 ، طبقه اول
تلفن : 34416545درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به پوست و زیبایی را در بخش مقالات بخوانید

تزریق ژل لب مدل نچرال یا طبیعی؛ ویژگی ها، مراقبتها و ماندگاریتزریق ژل لب مدل نچرال یا طبیعی؛ ویژگی ها، مراقبتها و ماندگاری

تزریق ژل لب نچرال یا طبیعی یکی از محبوب ترین روشهای افزایش حجم و بهبود فرم لب است که هدف آن ایجاد ظاهری طبیعی و غیر اغراق‌آمیز است. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-29

نحوه تزریق ژل لب مدل روسی؛ مزایا، معایب و ماندگارینحوه تزریق ژل لب مدل روسی؛ مزایا، معایب و ماندگاری

لب روسی یکی از محبوب ترین تکنیک های تزریق ژل لب است که به دلیل ظاهر طبیعی و برجسته‌ای که به لب ها می بخشد، به شدت مورد توجه قرار گرفته است. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-25

فواید، اثرات و نتایج تزریق مزوژل در جوانسازی زیر چشمفواید، اثرات و نتایج تزریق مزوژل در جوانسازی زیر چشم

تزریق مزوژل با خاصیت آبرسانی و تغذیه عمیق پوست، باعث رفع تیرگی زیر چشم، رفع خطوط و چروکهای زیر چشم و جوانسازی دور چشم می‌شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-21